Sunday, August 29, 2010

alasan nak bertunang dan kawen!!!

baiklah murid - murid , arini cikgu nak sambung cite pasal bertunang nih!


korang rasa umur 22 tu terlalu awal sangat ke nak kahwin?erm , bagi lily umur tu tak penting...yang penting kemampuan dan kehendak masing - masing sama ada dah bersedia ke belum...kalau umur baru 18 tahun pun boleh je nak kahwen kalau dia mampu..lily dan hazwan amik keputusan nak bertunang dan kawen ni pon sebab masing - masing rasa dah sampai  masa untuk kitaorang bersatu..belajar memang tak habis lagi..lagi setahun baru nak grad...tapi bagi mengelakkan berlakunya perkara - perkara yang tak elok , kitaorang pun amik la keputusan tu..ye la , hari - hari nak berkepit , tak manis orang tengok kan...sejak perniagaan MissLily Shop semakin maju sedikit demi sedikit ni kitaorang  lebih banyak bekerjasama untuk meningkatkan lagi prestasi kedai online shop kitaorang...mak dan abah pun kalau boleh tak suka la kitaorang selalu sama - sama g mana - mana kan..mak dan abah cakap , dah alang - alang berkemampuan ,kahwen je la...erm , lepas kitaorang fikir lama - lama , macam betul gak kan...buat apa nak lengah - lengahkan yang baik...Jadi , lebih kurang bulan 6 macam tu kitaorang bercadang nak bertunang je dulu...kalau boleh  si hazwan tu tak nak bertunang...katanya membazir la apa la...tapi bagi lily bertunang tu tak membazir sebab ia pengalaman seumur hidup..sekali je pun nak bertunang..tu semua kenangan manis lepas kita kahwen nanti....betul tak?( orang laki memang macam tu , semua diaorang cakap membazir..hehhe )...


dalam perancangan ingat nak bertunang bulan 12...kahwen ye bulan 2..tapi tup - tup ,bila dah tanya semua keluarga terdekat , diaorang suruh bertunang awal  iaitu bulan 7 or 8...tarikh kawen pulak bulan 12..terkejut jugak la kitaorang masa tu..hahahh..duit tak de la banyak sangat...baru je mula kumpul bulan 5 aritu..tu pun semua 100% dari keuntungan MissLily Shop..kalau xde MissLily Shop , memang kitaorang lambat lagi la kawen...hahhaha....Sejak mendapat persetujuan dari semua ahli keluarga pasal bertunang dan kahwen , kami dah mula mengumpul duit...erm , seminggu kitaorang simpan paling kurang RM 2000..kalau ada rezeki , simpan la lebih sikit..tapi RM 2000 tu memang wajib...bekerja siang dan malam untuk mengumpul dana " akaun kawen "..hehehe...penat tu memang penat!..tapi kitaorang seronok...terima kasih jugak kepada semua pelanggan Misslily Shop yang banyak memberi sokongan kepada kami....


erm , sebenar ye masa kitaorang amik keputusan untuk bertunang ni ialah masa tengah berpraktikal selama 2 bulan di sekolah...haish , sempat lagi tu fikir pasal kawen...hahhaha....semua perancangan ni dilakukan secara tergesa - gesa sikit...ye la , kami diberi masa selama 1 bulan je untuk menguruskan majlis pertunangan tu...masa tu dah mula cari - cari majalah yang berkaitan , tanya kawan - kawan yang dah berpengalaman , tanya kakak dan keluarga..erm , cuak jugak nak uruskan semua tu..hahah...kalau ikutkan hati nak buat besar - besaran..nak jemput semua rakan - rakan sekelas...nak kongsi saat - saat manis...tapi bila ajak , diaorang semua sibuk dengan praktikum sebab majlis terpaksa buat hari sabtu ( 7 Ogos 2010 ),..ahad tu dah ada kelas...( majlis buat kat langkawi,kena naik feri lagi .huhu..)...erm , xpe la...lily faham...tapi ada jugak cakap lily tak jemput la , tak bagi tau la....xpe...semua tu dugaan ,...memang lily tak jemput secara terbuka sebab ingat tak nak kecoh - kecoh dan nanti cakap menunjuk pulak....


jadi , mula - mula sekali kitaorang budget untuk majlis bertunang la...erm , ingat budget nak guna RM 4000 je..lepas kira - kira semua , terlebih pulak..heehhe...




  1. sewa baju bertunang + make up = RM 200 ( murah kan...heheh...)
  2. upah photographer = RM 800..( package skali custom album...)..ni upah lily ye seniour masa sekolah menengah dulu..memang berbaloi..hehe...shafiq.bakry
  3. cincin bertunang = RM 1600...( ni lily beli cincin emas putih...tak minat sangat la yang emas kuning tu..huhu..beli kat Poh Kong )
  4. cincin belah rotan = RM 400..( yang ni biasa je..)
  5. catering = RM 600..( termasuk kek , buah tangan ...)
  6. barang hantaran lily kepada hazwan = > RM 400 ( nanti lily cerita selanjut ye )
  7. barang hantaran hazwan kepada lily = > RM 400
  8. upah buat hantaran = kami buat semua bunga hidup..hehe..erm , RM 600 untuk 12 dulang...
  9. penginapan keluarga/pengankutan = < RM 900
  10. door gift = RM 150( bagi chocolate , minyak gamat , kek lapis )
  11. shawl tunang ( chiffon beads ) = RM 215..semiter RM 150 kot...
ok...tu ringkasan harga dan barang - barang masa bertunang...hurm...banyak kn??hahah..ingat nak bertunang ni guna duit sikit ke??tapi ikot jugak la nak buat jenis mana kan...huhu...kalau boleh lily nak semua yang terbaik...duit boleh cari , kenangan  hanya sekali...: )

ada jugak yang cakap......
  1. " dapat duit mana nak kawen ni? mak ayah support ke ?'- hey mak ayah lily dan hazwan bukan orang berada k...
  2. " kenapa gatal sangat nak kawen awal - awal? - ikot suka aku la...duit aku...aku mampu
  3. " nak tunang je pon...buat apa tempah hantaran mahal - mahal ? " ....
  4. " korang tak keja lagi , baru student , tapi dah nak kawen..boleh jamin ke?? " 
erm,...semua tu lily dan hazwan letak tepi..biar apa orang nak cakap..yang penting kami gembira dan tengah berusaha keras untuk menyempurnakan majlis perkahwinan kami pada bulan Disember 2010 ni..heheh..doa - doakan ye supaya berjalan dengan lancar....

biar la ada orang cakap macam - macam belakang kita , asalkan mereka bahagia..hang jeles ke??heh!!...terima kasih kepada yang wish dan memberi sokongan...kepada yang nak menjatuhkan dan memburuk - burukkan tu , pergi jauh - jauh la!tak mau kawan!: p

erm , nanti lily sambung pulak pasal topik - topik budget diatas ye...

terima kasih kerana sudi membaca.....lily nak uruskan hal - hal lain jap...





www.tips-fb.com

7 comments:

qeen-isa said...

alhmdulillah..m0ge berjalan lancar la segala yg d rancang... act, sgt stuju, um0 tuh skdr angka, yg pnting masing2 da ready n mpu nk pikul tjwb.. i'ALLAH..segala akan baek.. wish u oL da besh... btw...tahniah sb da btunang...!!!

ira said...

best nyer. tapi family tak izin lg. sebab pk betul semua alasan2 tu. sik berkepit jer. nk putus sayang sebab dah lama kepel. nak kawin tak boleh. so tersepit gtu. bestlah lily :-) semoga bhagia selalu

atiqa said...

lily2, tau x,..sy pon nak bertunang xlame lg..insyaallah bln 11 ni..n sy still student lg..btol2, pdulikla org nk ckp pe2 kan..n, congratz to u coz da betunang!

**u_nie~~~ said...

dun wory lily...
suma yg tjadi ada hikmah dan sebabnya...
mknanya dh smpi seru laa tu kn...
br apa org nk kta jnji ang ngan bufon bhgia slalu...
aku doakn smoga bhgia slamanya...
luv u!!

anum farida said...

hai cik lily...congrats ea....peduli kan org ckp...dah smpai rezeki kite,nak wat cm ne...n i do miss shopping kt on9 shop miss...tp kene kwl skang...blanje nak raye bnyk sgt...:) :)

nada hanis said...

hehehe. semoga everything berjalan dengan lancarnya. dah nak kenduri kahwin dah pon. alahai, jelesnyaaaa. hehe. :)

Faizal88 said...

salam...Pn Lily..leh kongsi info n pengalaman tak?
x tau la budget tunang ni.. :)

_Faizal Suraya_

FB: Dato' Pepejal / Datin Susu